Vandaag in 'De Morgen' (do 05/09/'13 p. 15)
'Geverfde trappen geven kleur aan Turks protest'
'een 64-jarige man wilde zijn buurt wat opfleuren. Maar de trappen werden al snel geadopteerd door de Holebi- en 'Taksim'- beweging.'
Da's nog eens origineel nieuws... intussen is de trap al terug overgeschilderd in de oude kleur grijs.
donderdag 5 september 2013
woensdag 4 september 2013
dinsdag 3 september 2013
maandag 2 september 2013
'Bloemen verwelken, mensen vergaan ... planten blijven altijd bestaan'

Elk weekend ga ik nu op bezoek bij mijn moeder in het rusthuis. Buiten is het druk en zoeft de tijd voorbij, hier staat alles stil ... soms heb ik zelfs het idee dat de tijd hier achteruit gaat. Iedereen in zijn stoel, iedereen aan het eten of iedereen op het toilet. Het is een leven in gemeenschap zonder met elkaar in contact te komen. Elk leeft hier in zijn wereld en zit in zijn eigen tijdsbeeld. Op het moment dat ik mijn moeder bezoek is ze met haar jurk aan het 'frunniken'. Ik denk dat ze naailes aan het geven is. Ooit was het haar job, vele vele jaren geleden. De laatste tijd praat ze niet meer duidelijk, het is eerder een gebrabbel waar ik niet veel van kan maken. Wanneer ik haar voeten masseer zegt ze plots : 'Amai dat doet deugd'. Ondertussen werkt mijn man in de moestuin van mijn vader. Hij zaait en plant en wonderwel begint alles goed te groeien. Als ik uit mijn teletijdmachine (rusthuis) terug op 'de Limberg' kom doet het ook deugd om terug leven te zien. Ook al eten de konijnen de kolen weg, alles blijft groeien. De natuur valt niet te stoppen.
'Ruhm' Daniel Kehlmann
Boerenomelet
zondag 1 september 2013
"Hässelby" Johan Harstad
Terwijl het eerste deel verrassend, rijk van taal en indrukken en fris geschreven is (met o.a. de Star-Wars poppetjes in Hongkong) , begint het tweede deel al gauw te vervelen en mijn aandacht te vervagen. Ik ben er niet wild van.
vrijdag 30 augustus 2013
Flanders Fashion Instituut
donderdag 29 augustus 2013
'Jeune et Jolie' Francois Ozon
Eindelijk terug een film van mijn grote held/regisseur : O Z O N
(Zie ook SPOT-blog 05 augustus 2012)
Deze 'Jeune en Jolie' vertelt een intimistische saga over seksuele ontluiking op het ritme van de vier seizoenen.
Vooral het begin (zomer) start helemaal in zijn eigen vertrouwde stijl : Zuid Frankrijk, leuk huis, gezellige sfeer, mooie tafel met wijn, een weg naar het strand en aan zee enkel knappe lachende mensen.
Ondertussen wordt de sfeer hoe langer hoe grimmiger omdat de lieve super mooie Franse Isabelle (Marina Vacth) haar seksuele weg zoekt via de prostitutie.
Misschien is het een eigentijdse 'Belle de Jour' geworden (Catherine Deneuve), maar Ozon heeft met 'zijn' Isabelle een heel eigentijdse 17jarige jonge meid kunnen schetsen, die via internet in een gans andere wereld terecht komt, zonder dat haar ouders daar ook maar iets van merken.
Ik heb weer genoten van deze échte "Ozon-film" met zelfs Charlotte Rampling (Ozon-habitué) in een belangrijke rol helemaal op het einde.
Nadien op café nog een stevige discussie over het feit of dit een realistisch verhaal is of zich eerder afspeelde in de fantasie van een puber-meisje ... en dat is nou net zo leuk aan Ozon zijn films. Ook in zijn vorige 'Dans la maison' (Zie ook SPOT-blog 25 oktober 2012) was de grens niet meer duidelijk tussen realiteit en fantasie.
Zeker niet zijn sterkste, maar best wel een mooie, goed geacteerde, échte Franse film. Aanrader.
(Zie ook SPOT-blog 05 augustus 2012)
Vooral het begin (zomer) start helemaal in zijn eigen vertrouwde stijl : Zuid Frankrijk, leuk huis, gezellige sfeer, mooie tafel met wijn, een weg naar het strand en aan zee enkel knappe lachende mensen.
Ondertussen wordt de sfeer hoe langer hoe grimmiger omdat de lieve super mooie Franse Isabelle (Marina Vacth) haar seksuele weg zoekt via de prostitutie.
Misschien is het een eigentijdse 'Belle de Jour' geworden (Catherine Deneuve), maar Ozon heeft met 'zijn' Isabelle een heel eigentijdse 17jarige jonge meid kunnen schetsen, die via internet in een gans andere wereld terecht komt, zonder dat haar ouders daar ook maar iets van merken.
Ik heb weer genoten van deze échte "Ozon-film" met zelfs Charlotte Rampling (Ozon-habitué) in een belangrijke rol helemaal op het einde.
Nadien op café nog een stevige discussie over het feit of dit een realistisch verhaal is of zich eerder afspeelde in de fantasie van een puber-meisje ... en dat is nou net zo leuk aan Ozon zijn films. Ook in zijn vorige 'Dans la maison' (Zie ook SPOT-blog 25 oktober 2012) was de grens niet meer duidelijk tussen realiteit en fantasie.
Zeker niet zijn sterkste, maar best wel een mooie, goed geacteerde, échte Franse film. Aanrader.
maandag 26 augustus 2013
'KID' by Fien Troch
Prachtige beelden (het handelsmerk van miss Troch) en zeer beperkte dialogen. Wanneer er dan toch gesproken wordt, versta je het toch niet.
Misschien iets te veel 'mooie beelden' en te weinig rauwheid. De opnames gebeurden trouwens in Veerle-Laakdal, niet ver van waar ik zelf ben opgegroeid.
'Jagten' by Thomas Vinterberg
De goesting zit er al goed in, dus zondag naar de DVD winkel en deze 'Jagten' meegenomen (ik had hem niet in de bioscoop gezien).
Deze Deense dramafilm uit 2012 van Thomas (festen) Vinterberg met de schitterende Mads Mikkelsen in de hoofdrol als man die slachtoffer wordt van massahysterie nadat hij beschuldigd is van seksueel misbruik van een kind.
Dertig jaar geleden ben ik zelf mijn carrière als opvoeder begonnen binnen een residentiele voorziening in de bijzondere jeugdzorg. Reeds toen kreeg ik het soms benauwd bij de gedachte dat jongeren zo'n opvoeder een serieuze 'hak' kunnen zetten door een verhaal te vertellen dat te maken heeft met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Omdat ik daar helemaal geen zin in had ben ik in die tijd, zeer bewust uit het residentiële werk gestapt.
Dit verhaal van 'Jagten' gaat helemaal over zo'n sfeer. Benauwende film, realistisch gemaakt en hopelijk helpend in een aantal moeilijke dossiers. Tot op het einde blijft het benauwend, wanneer het (een jaar later) terug allemaal beter loopt, maar uiteindelijk vanuit het niets dat geweerschot komt. Helemaal goed komt dat nooit meer voor zo'n man.
Goed gedaan, sterke film ook al was Festen (1998) veel beklijvender.
Abonneren op:
Reacties (Atom)







