woensdag 8 oktober 2014

Brigitte

Ruim veertien jaar was ze bij ons. Altijd zeer aanwezig. Eerst was ik niet zo'n 'katten-man', geef mij maar een hond. Maar ze heeft mijn hart kunnen veroveren op haar geheel eigenwijze manier. 's nachts kwam ze bij mij liggen, overdag pikte ze de kaas van m'n brood. Het was geen knuffelpoes, nee dit huis, deze tuin ... het was van haar. Als we op reis vertrokken was er altijd wel iemand die kwam zorgen voor haar. Laatst nog een gans gezin. Ook geen 'poezen-liefhebbers' maar ook bij hen is de liefde overgeslagen. We zagen haar ouder worden en we hielden er rekening mee. Gisteren was het zo ver. 's morgens samen opgestaan. Ze heeft me zelfs nog gepest tijdens het ontbijt om eten te kunnen pikken. Net voor mijn laatste huisbezoek krijg ik bericht van mijn man "onze poesie is aan het sterven". Na dat huisbezoek spring ik mijn fiets op richting thuis. Daar liggen ze, mijn man en de poesie naast elkaar. De poesie in ademnood, maar ze heeft gewacht tot ik thuis was. Met z'n drieën zitten we naast elkaar, stil ... we drinken een glas Spaanse Sherry (soms noemden we ze "Dollores Castagnettas"). En dan gebeurt het, een laatste zucht en het leven verdwijnt uit haar tengere lijf. Ze is gestorven, klokslag 20u. Mijn man en ik blijven achter vol verdriet. Tranen, moedeloos en niet goed wetende hoe we elkaar moeten troosten om het verlies van onze lieve (soms ook stoute) poesie. Ik wikkel haar in een witte doek en leg een vers geplukte bloem op haar. Die nacht blijft ze bij ons. Toevallig is het ook nog eens volle maan.  We nemen op onze manier afscheid. 's avonds praten we over het leven, maken we terug opnieuw plannen. Er zal zeker een nieuwe poes komen, maar Brigitte vergeten we nooit. Ik weet dat je gelukkig was. Het gaat je goed. Kus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten