maandag 21 april 2014

'Ich und Kaminski' Daniel Kehlmann

Vanaf de eerste letter zit het hier helemaal raak. Schitterend werk, sterk geschreven en een fantastisch verhaal.

Kehlmann is geen onbekende, mijn eerste kennismaking en absolute ontdekking was 'Ruhm' . Een aantal fascinerende kortverhalen die ik in één ruk moest uitlezen. Het boek doorgegeven aan mijn man, die er ook meteen weg van was. Nadien naar de boekenwinkel op zoek naar ander werk van hem maar vreemd genoeg was er niets van hem voorhandig. Men kondigde toen wel zijn nieuw boek aan dat nog moest uitkomen. Vanaf het moment dat 'F' er was heb ik het direct gaan aankopen. In deze inspirerende roman vertelt de Duitse schrijver Daniel Kehlmann over vier levens, die van de schrijver Arthur Friedland en die van zijn drie zonen. Wederom een sterk verhaal dat enkel naar het einde toe wat minder was.

Nu in de BIB deze 'Ich und Kaminski' ontdekt en weer helemaal enthousiast. De roman is verteld vanuit de ik-persoon, de uiterst arrogante Sebastian Völkner, die overkomt als een onaangenaam persoon. Hij is van plan om de biografie te schrijven van een ooit bekende kunstenaar die nu vergeten lijkt te zijn. Manuel Kaminski was een tijdgenoot en bekende van kunstenaars als Matisse, Picasso en Oldenburg. Deze Kaminski is inmiddels bijna blind en leeft met zijn dochter teruggetrokken in een huis in de Alpen. Daarom veronderstelt Völkner dat Kaminski elk moment kan doodgaan en dat hij als eerste een klapper kan maken met Kaminski's biografie...
Maar het loopt anders dan verwacht...
Het verhaal is simpel verteld en zit razend knap en eenvoudig in elkaar. 'Ich und Kaminski' leest als een satirische thriller met heerlijke wendingen. Ik moest het in één ruk uitlezen. Aanrader !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten