zondag 20 juli 2014

''Berlinerpoplene" Anne B. Ragade

Deze roman 'Het leugenhuis' van de Noorse auteur Anne B. Ragde was in Noorwegen meteen een ongekend succes. Het boek werd bewerkt tot een toneelstuk en een televisieserie.

Het verhaal begint verrassend met een moordzaak. Eerst had ik het idee een verkeerde keuze gemaakt te hebben. Maar niet zo, het gaat hier wel degelijk over drie broers die worden geconfronteerd met het sterfbed van hun moeder. Eén van die drie broers heeft al twintig jaar geen contact meer met zijn familie, een ander blijkt een dochter te hebben die ook opeens op de stoep staat en de derde broer is in zijn solitaire bestaan als begrafenisondernemer het contact met zijn gevoel kwijtgeraakt. Deze vier mensen komen samen in de varkensboerderij van de familie en proberen orde op zaken te krijgen.
Dan gaat het moeizaam vooruit. De belevenissen van die broer in zijn boerderij met de biggen is wel leuk. Maar hoe langer het verhaal verder gaat, hoe minder de personages mij kunnen boeien, ja ze beginnen me zelfs te vervelen.
De vader van de broers wordt door iedereen min of meer geminacht of verwaarloosd, maar het is nu juist deze man die aan het eind met een onthulling komt die de broers dwingt hun leven in een heel nieuw daglicht te zien.
Het is het eerste deel van een trilogie over deze familie Neshov, maar ik denk niet dat ik deel twee of drie ga lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten