zondag 24 februari 2013

'CONGO' David Van Reybrouck


Ik ben er eindelijk doorgeraakt, door deze enorme truf van 680 blz. Hij lag al een tijdje te fonkelen op m'n boekenschap (zie ook SPOT BLOG 26 dec 2012).  Vanaf het begin neemt deze Van Reybrouck je mee in de indrukwekkende geschiedenis van Congo/Zaïre. We beginnen nog voor de ontdekkingsreiziger Stanley, die dan uiteindelijk werd ingezet door onze eigen koning Leopold II 'de handjeskapper'. De twee wereldoorlogen, Mobutu, de Hutsi's en Tutu's, de invloed van China en de recente economische crisis ... Van Reybrouck neemt je mee in de tijd op een rationele manier. Ik heb het graag gelezen, ook al vond ik de laatste periode de minst boeiende. Nu begrijp ik waarom dit boek zo'n internationaal succes is geworden. Helemaal terecht. Voor wie tijd en goesting heeft een absolute aanrader. Wanneer ik erover praat met mijn Marokaanse collega's merk ik hoe weinig zij afweten van onze 'Belgische' geschiedenis. Nog een reden waarom we dit boek moeten promoten.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten