dinsdag 27 november 2012

'Non violent Resistance' Haim Omer



'Geweldloos verzet in gezinnen' Haim Omer
= werken aan een krachtige opvoedingsstijl thuis.

VoorkantTijdens mijn opleiding kreeg ik dit boek als leesopdracht. Sindsdien heeft het me niet meer losgelaten. Het leest zeer vlot, is helder en de (vele)voorbeelden werken verduidelijkend. Het boek laten aankopen via de organisatie waarvoor ik werk en ook daar heeft het boek en zijn gedachtengoed zijn weg gevonden. Vandaag gebruik ik deze 'N.V.R.' (Non Violent Resistance)  als één van de mogelijke methodieken om ouders terug te zetten in hun ouderrol en hen daarin te versterken.
Geïnspireerd door Gandhi, gecombineerd met ideeën uit de systeemtheorie en hechtingstherorie, ontwikkelde de Israëlische psycholoog Haim Omer een nieuwe benadering om agressief en destructief gedrag van jongeren te stoppen en hen weer verantwoordelijkheid te leren nemen voor eigen welzijn en gedrag.
De kern van deze benadering is een houding van aanwezigheid en investeren in je kind ... m.a.w. "Wij geven niet op en we geven jou niet op; wij zijn er van overtuigd dat er andere oplossingen zijn en dat jij die kunt en wilt vinden."

Ik wil elke ouder dit boek aanraden omdat het zo duidelijk is en je terug kracht geeft om, zelfs in moeilijke situaties, er toch terug voor te gaan. De tips zijn zo eenvoudig, maar ik weet dat ze werken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten