zondag 8 juni 2014

het ritme van mezelf

Vanaf vandaag ben ik net een week alleen thuis. Zoals ik al schreef, is dit niet mijn favoriete status. Het is confronterend om het terug allemaal alleen te moeten doen. Maar het is nu net die confrontatie die wel werkt.

Vroeger, op het internaat, heeft nooit willen lukken. Ik was een 'mama's-kind'. De relatie met mijn moeder was dan ook veel te hecht en intiem, vandaar onze moeilijke relatie later. Mijn moeder heeft die band nooit willen doorknippen, ik was hiervoor niet sterk genoeg. Na wat flirten en flodders, ben ik al gauw mijn huidige man tegengekomen. Ik heb met hem nu al bijna dertig jaar een relatie. Jawel, een relatie met bergen en dalen, een relatie met vallen en opstaan. Maar deze relatie is een stuk van mezelf, het heeft me voor een stuk gemaakt wie ik nu ben.

Een eenzaat ben ik in dit leven nooit geweest. Ik heb altijd schrik gehad van eenzaamheid. Is dit bindingsangst ? is het een Hechtingsproblemen ? ... maar is het eigenlijk belangrijk om dit te weten ?

Vandaag de dag ga en sta ik vanuit mijn relatie. Niet toevallig heb ik gekozen voor deze man. Een man die kiest voor eerlijkheid, spiritualiteit en bewustzijn. Bewust leven ! Vandaar dat hij er op uit trekt voor een aantal weken/maanden, om dat juist op te zoeken, die confrontatie durven aan gaan.
 
Ook al zou ik zelf nooit voor deze 'relatie-isolatie' kiezen, het werkt wel. Afgelopen week heb ik bewust vol gepropt met afspraken en engagementen. Had geen tijd om na te denken.  Moest mijn hoofd cool houden en goed plannen. Vorige vrijdag, na het behalen van mijn ACT therapie opleiding, is het lange vrije weekend begonnen. De échte confrontatie. En jawel ... het pakt ... het lukt ... ik voel me goed.

Fijn om langs alle kanten uitnodigingen te krijgen om te 'terrassen', BBQ'en of gewoon op de koffie te komen. Ik heb ze even op 'on-hold' gezet. Gisteren genoten van een bijzonder lange en eenzame dag hier in die drukke stad. Voor het eerst deze week ook écht tijd genomen om iets te koken voor mezelf, te lezen in tijdschriften en een nieuw boek op te starten. Ik ben terug in een ritme gekomen, het ritme van mezelf, en dat geeft een fijn gevoel.

2 opmerkingen:

  1. LAP! ik zit hier bijna te bleiten op een terras in Gleisdorf. X
    Nobody said it would be easy...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil onder die appelboom liggen bij jou

    BeantwoordenVerwijderen