zaterdag 13 december 2014

H A R D

Het is een 'potentiele-titel-kanshebber' voor dat boek dat ik wil schrijven. Ik ga mezelf geen deadline opleggen, maar de volgende maanden moet dat boek vorm krijgen. Eerst de inhoud verder uitwerken. Reeds begonnen met een mind map, daar kan ik voorlopig mee verder.

H A R D ... het was even schrikken om dat te horen van mijn partner, de man die me intussen begrepen heeft. En jawel, ik ben H A R D !
 
Ik werk al jaren in de Z A C H T E  sector, was vroeger het knuffel kind, en ben nu nog steeds enorm emotioneel. Ik begin bijvoorbeeld al te huilen wanneer ik vanmorgen de krant lees over de begrafenis van Fabiola.
"Olé, Olé, ole-olé-olé, al Rocio yo quiro volver' het klonk bijna vrolijk, maar ook nostalgisch, als iets van lang geleden... "(het Spaanse koor uit Vilvoorde en de Spaanse nicht met castagnetten in de hand. De Standaard p. 9). Ontroerend toch !
Maar ik kan ook al beginnen huilen met 'Winter reise' van Schubert (door Thomas Kaufmann), of zelfs Roisin Murphy kan me tot huilen brengen.

Ik wil maar zeggen dat ik niet veel nodig heb om emotioneel los te barsten. En toch ben ik   H A R D  ! Misschien H A R D  geworden, wie zal het zeggen, al kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Misschien ben ik  H A R D  ter verdediging van mezelf tegen deze 'boze' wereld.

Nu ik de vijftig voorbij ben besef ik dat ik een duidelijk mensbeeld heb, mijn eigen visie op het leven, dit bestaan. Het is mijn houvast, mijn structuur. Collega's spreken vaak hun verwondering uit over duidelijke stellingen die ik inneem of uitspraken die ik ongeremd doe. Ze geven me terug dat dit mijn kracht is. Ze zeggen dit nodig te hebben om alert te blijven in hun job, in hun relatie tot collega's en zelfs in hun eigen leven.

Ook voor mijn man zal ik H A R D overkomen, dat besef ik nu pas. Ook al ben ik een emotioneel vat dat gauw gaat overlopen, toch ben ik geen vod. Ik weet waar ik naartoe wil. Ik probeer mijn duidelijke focus te leggen. Niet evident, zeker niet voor diegenen die met mij moeten samenleven, samenwerken of samen een pint gaan pakken.

Hopelijk ben ik  H A R D met een H A R T .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten