donderdag 11 december 2014

ik ben een Egoïst

Een gans jaar lukt het me, om in relatie te blijven met m'n ouders / familie. Af en toe op bezoek, niet te veel, maar genoeg. Het kost me veel moeite, maar het lukt me.
Altijd dat gevoel hier niet bij te horen, niet op je plaats zijn. Jaren je best doen om 'het' uit te leggen, 'het' te verklaren. Gelukkig heb ik, na jaren moeite doen, ingezien om dit op te geven.
 
En elk jaar opnieuw kerst-familie-feest-kopen-gezelligheid's sfeer.
Kerstmis, letterlijk de geboorte van het kind Jezus, een heteroseksuele gebeurtenis. Ik heb hier niets mee te maken. Het zegt me niets. Niet alleen omdat ik atheist ben, maar ook omdat ik niet welkom ben in de Katholieke kerk, zowiezo in geen enkele kerk. (gelukkig is er nog het boeddhistisch denken om mijn gemoedsziel ergens tot rust te brengen)

Jarenlang heb ik kerstfeesten afgezworen tot grote spijt van mijn ouders. Ze hebben die spijt niet kunnen uitdrukken, wel hun bitterheid, hun boosheid, veel minder hun teleurstelling. Waarom vinden ze het niet fijn ?
Ouders worden ouder, lopen krommer, worden zieker en dementer. Mijn geweten wordt aangesproken, de druk wordt groter. Uiteindelijk dan toch beslist om aan deze opgepepte, valse gezelligheid deel te nemen.
Maar waarom ? Waarvoor ?

Na al die jaren van afwezigheid merk ik geen verandering. Het feest, de sfeer gaat door. De nepgezelligheid wordt verdergezet. Zinloze pakjes worden gekocht, nepvreugde kreten blijven klinken. De nieuwe generatie (klein)kinderen is nu ook aanwezig. Ze zullen dit waarschijnlijk ook opmerken, maar sluiten aan, ze doen mee. Hebben ze een alternatief ?

Eén, twee jaar heb ik dit volgehouden.
Nu kan ik niet meer.
Ik wil niet meer.
Ben blij met mijn beslissing om niet meer mee te doen.
Laat hun maar verder gaan. Het is "hun" waarde, niet die van mij.
Ik gun het hen oprecht, zoals ik hoop dat ze mijn visie ook begrijpen.
 
Nu komen andere vragen :
- wil ik zelf een kerstboom zetten ?
- wil ik thuis, in mijn huis, die sfeer oproepen ?

Meer dan eens noemde mijn moeder me een egoïst. En ze had gelijk.
Alleen heeft voor mij het egoïstisch denken een heel andere connotatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten