maandag 21 oktober 2013

'Een man die Ove heet' Fredrik Backman

Italiaanse schoenenNa een aantal jaren blijft mijn lievelingsboek 'Italiaanse schoenen' van de Zweedse super auteur Henning MankellZowel zijn romans, detectives als kinderboeken zijn en blijven de beste. Deze 'Italiaanse schoenen' is en blijft voor mij top !
En jawel, gedurende de afgelopen 'lees' jaren zijn er reeds een heleboel boeken gelezen die mij ook hebben kunnen begeesteren, vandaar deze "SPOT blog" om ze vooral voor mezelf goed bij te houden.


Een man die Ove heetMaar dan NU deze prachtige, ongelooflijke, fantastische ontdekking 'Een man die Ove heet' van Fredrik Backman.  Ik was al onder de indruk van 'De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween' van Jonas Jonasson (zie ook voorgaande SPOT blog zondag 18 augustus), maar deze 'OVE' gaat nog verder, is nog grappiger, wordt nog ontroerender.

Het verhaal : 'Ove is negenenvijftig jaar oud. Hij rijdt een Saab. Mensen noemen hem 'de bittere buurman'. Maar Ove is niet bitter, hij gromt alleen een beetje en hij heeft inderdaad niet steevast een glimlach op zijn gezicht. Als hij het ergens niet mee eens is, dan zegt hij dat. Vooral tegen zijn onmiddellijke omgeving, in de wijk waar hij woont. Elke ochtend loopt Ove een inspectieronde in zijn buurt. Hij verzet fietsen, bekijkt de inhoud van afvalbakken, hoewel hij al jaren geen voorzitter meer is van de vereniging van eigenaren. Maar achter deze pedante facade gaat een trieste geschiedenis schuil. Wanneer de pas gearriveerde nieuwe overburen op een novemberochtend per ongeluk zijn brievenbus pletten, vormt dat het begin van een komisch en hartverwarmend verhaal over onverwachte vriendschap, haveloze katten en de kunst van het achteruitrijden met een aanhangwagen...'

Het begint komisch, maar na een aantal pagina's krijg je de kans helemaal in en onder de huid van Ove te kruipen en komt er veel begrip voor deze man. Af en toe komt er zelfs her- en erkenning. Eenmaal begonnen, kan je niet meer stoppen met dit boek. Helemaal op het einde blijf ik ontroerd achter en kan zelfs mijn tranen niet meer bedwingen. F A N T A S T I S C H  boek  en absolute aanrader. Hij staat op mijn boekenrek te pronken dus voor al wie wil mag hem komen lenen ! Heel veel dank aan mijn man, die als geen ander beter weet hoe mij te ontroeren en begeesteren en me dit boek cadeau deed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten