dinsdag 8 oktober 2013

Stoere macho werk mannen

Zaterdag vertrekken we met de wagen naar Zwitserland. Het is een jaarlijkse traditie geworden om samen met mijn man voor een week de bergen in te trekken om definitief vaarwel te zeggen aan de zomer, en op een natuurlijke manier de herfst (en wie weet ook wel wat winter-sneeuw) rustig binnen te laten komen. Omdat we een tocht maken van bijna duizend kilometer was het hoog tijd om onze wagen binnen te brengen voor onderhoud. Nieuwe banden laten opleggen en vandaag (in een andere garage) die banden laten 'uitlijnen'. Terwijl ze met de wagen bezig zijn, wacht ik in hun aftandse wachtzaal met zicht op de werkplaats, waar ik me goed kan amuseren met de observatie van 'het werkvolk'. Allemaal in hetzelfde werk pak, mannen in alle leeftijden, dik en dun, groot en klein, kaal en veel haar ... maar vooral allemaal om ter stoerst. Best wel confronterend om deze 'mini-mannen-gemeenschap' bezig te zien in een omgeving waar je niet flauw mag wezen, maar vooral stoer moet rond lopen en ruig moet kijken. Achter de kassa zitten enkel, (nep)blonde vrouwen wat te kakelen over hun kinderen. Wanneer 'de mannen' hun koffie komen halen worden de patronen nog even verstrekt door stoer binnen te stappen en als het even kan te knipogen naar de blondines. Tijdens dit wachten komt de wrange sfeer naar boven van de turnlessen tijdens mijn middelbare school. Ook daar waren het (in die tijd) enkel de jongens samen en was het ook écht wel de bedoeling om je zeer 'jongensachtig' te gedragen. Opgelucht ben ik met mijn uitgelijnde wagen weggereden en besef dat ik nooit meer zou kunnen functioneren in zo'n 'macho-mannen-bastion'.
En jawel : "Suisse here we come" !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten