dinsdag 29 oktober 2013

'Kar' Orhan Pamuk

SneeuwIk kreeg het boek cadeau van een knappe Deense sportman die in onze bed&breakfast verbleef tijdens 'the out games'. Het lag al een tijd te lonken op m'n boekenrek maar ben er uiteindelijk onlangs pas, tijdens mijn vakantie in Zwitserland, in begonnen. Zowat in het midden van deze dikke turf ben ik blijven hangen. Het verhaal boeide me alsmaar minder en stilaan begon ik allergisch te worden van de sterk gelovige ondertoon en ophemeling van het geloof.

Orhan Pamuk is een van de grootste Turkse schrijvers van deze eeuw. Zijn belangrijkste thema's zijn de conflicten en de tegenstellingen tussen Oost en West, Islam en Christendom, traditie en moderniteit. Deze thema's worden behandeld in een schrijfstijl die 'een mengsel is van Oosterse verteltraditie en stijlelementen van de Westerse moderniteit' (bron : Juryrapport Vredesprijs).
  
Deze "Sneeuw" wordt algemeen beschouwd als een van zijn belangrijkste werken.  
Het is mij net allemaal iets té veel, té politiek correct. Ik sla dit boek na 230pagina's even dicht en wie weet, komt er later een beter moment om dit boek te lezen, misschien ook niet... Je kan het volgen op deze SPOTblog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten