zondag 11 januari 2015

'Strip Jack Naked' Ron Peck

Vreemd, maar ik begrijp nu pas de 'roze' beweging. IK begrijp nu pas hoe belangrijk het is om te blijven vechten voor verworven vrijheden. Ik begrijp nu pas hoe belangrijk het is om je te outen.
Dit jaar voor het eerst écht deelgenomen aan de 'The Antwerp Pride' en besef dat ik er telkens aan zal deelnemen.
 
Medium"Strip Jack Naked (Nighthawks II)" van Ron Peck doet nog eens beseffen dat het ooit anders was. In deze film vertelt hij over zijn ervaringen van het opgroeien als een homoseksuele man en de houding ten opzichte van homoseksualiteit in Groot-Brittannië in 1978. Hij geeft conversaties weer tussen homo mannen, waarover praten homo's, hoe gaan ze uit en wanneer ze elkaar versiert hebben, hoe gaan ze met elkaar naar bed. Een bevreemdend rommelig verslag dat je vooral moet begrijpen in zijn tijd. Het is eerder een documentaire.


Ondertussen krijg ik de uitnodiging van P. om een pint te gaan drinken op de nieuwjaarsreceptie van het Roze Huis in Antwerpen. Eerst zeg ik nee, maar na het bekijken van dit sterk document, stuur ik P. een sms dat ik binnen een half uur voor zijn deur sta om samen dat Pintje te gaan drinken. Het was er een bijzonder leuke bende en het is niet gebleven bij die ene pint.
Tevens was het de inhuldiging van het nieuwe Regenboogmonument. De spoorwegbrug aan de Antwerpse Draakplaats zal voortaan elke nacht zo'n Regenboogmonument zijn. Symbolen zijn belangrijk.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten