zondag 7 april 2013

kinderen opvoeden

Omdat het de verjaardag van Wouter is, wil Agnes hem in de watten leggen met een Welness weekend met alles erop en eraan. Klein detail, hun drie kinderen moeten nog opvang hebben. Ik ben één van die gelukkigen die een stuk pedagogisch toezicht mogen houden op die fijne kinderen van hen. Fantastisch toch hoe 'moderne' ouders nu ook eindelijk tijd durven maken voor zichzelf en elkaar tijdens zo'n moment even terug 'herontdekken'. Nog voor ik zaterdagmiddag toekom ligt hun zoon al in het ziekenhuis. Zo'n dingen gebeuren natuurlijk net op zo'n moment. Al bij al valt het allemaal goed mee. IK beleef een fijne namiddag met de kinderen en doe dingen die gezinsleden waarschijnlijk altijd doen : TV kijken, spelletjes spelen, buiten ravotten, de kippen en konijn verzorgen, samen eten, lachen, dansen, Yoga... Wanneer 's avonds de ouders thuis komen heb ik al spijt dat het gedaan is.
Vannacht ben ik gaan twijfelen... twijfelen aan m'n job. Waar ben ik in godsnaam mee bezig ? Gelukkig heb ik een aantal stevige adolecenten in begeleiding die ik stilaan kan aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid. Ook al kan ik niet anders om één jongere door te verwijzen naar de jeugdgevangenis om daar eerst af te kicken. IK hoop voor hem dat hij nadien terug wat perspectieven voor zichzelf kan vinden, op zijn ouders moet hij niet rekenen. Ik heb ook een aantal jonge ouders in begeleiding met nog zeer jonge kinderen. Na gisteren, besef ik dat ik heel ver ga in het positief herkaderen en kansen geven aan ouders. Verdienen kinderen niet meer ? Maar wat is het alternatief ? ... een plaatsing ? Soms ja, maar uiteindelijk neem je toch mee wat je aangereikt krijgt vanuit je eigen nest. Kijk maar naar jezelf !
Binnen een paar weken word ik (samen met mijn man) peter over het kindje van goede vrienden. Op één of andere manier kan ik mijn vadergevoelens dan toch kwijt. Maar opvoeden is niet mijn ding, ik zou er gek van worden, ik ben veel te veel bezig met mezelf. Opvoeden is jezelf helemaal geven. Het was een bijzonder leuke ervaring om zo'n middag mee te maken in het gezin van Wouter en Agnes. Respect voor hen en al die andere ouders. Ik hoop dat ze nog veel op welness weekend gaan. Voor de ouders die ik in begeleiding heb zal ik volgende weken welwat strenger zijn vrees ik.Kinderen hebben daar recht op.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten