woensdag 17 april 2013

'Zes maanden in de Siberische wouden' van Sylvian Tesson

Mijn man droomt er van om zich voor een tijd, terug te trekken in de natuur en jezelf te herondekken. De laatste weken verschijnen tal van boeken op tafel en boekenplank. Boeken als 'Smalle paden' van Julia Blackburn of 'De oude wegen' van Robert Macfarlane worden door hem verslonden. Laatst kocht hij deze 'Zes maanden in de Siberische wouden' en ben daar zelf ook in begonnen. Reiziger-filosoof Tesson deed wat zijn hart hem ingaf : als kluizenaar aan het Bajkalmeer leven. Back to basics : Natuur, literatuur, wodka, de eenvoud van leven in het hier en nu.  Het dichtsbijzijnde dorp is 150 kilometer verderop, 's winters vriest het er tot -30 °C en 's zomers lopen er beren rond. Het boek is eenvoudig geschreven en leest heel vlot.
Zes maanden brengt hij door in zijn hut van drie op drie aan de Kaap van de Ceders van het Noorden. Met een voorraad rijst, pasta en tabasco, sigaren en wodka en een kist met 60 boeken. Via zijn dagboek volg je deze Fransman, die daar midden in de natuur zijn goddelijke gang kon gaan, lezen, wandelen, genieten van de natuur, hout hakken ...

Maar de schrijver is duidelijk een filosoof en dat maakt juist de meerwaarde van dit eenvoudige verhaal. Ik blijf stil staan bij uitspraken over onze maatschappij, over de natuur, en het wezen van de mens ... en over eenzaamheid : "Er gaat niets boven eenzaamheid. Het enige wat nog aan mijn geluk ontbreekt, is iemand aan wie ik kan uitleggen hoe gelukkig ik ben."

Dit boek is een aanrader !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten