woensdag 19 februari 2014

'Geschiedenis van een gevallen engel' Henning Mankell

Geschiedenis Van Een Gevallen EngelEindelijk nog eens een boek van mijn favoriete schrijver. Via een KNACK aanbod, dit dikke boek, zeer goedkoop kunnen aanschaffen. Met plezier in begonnen. Mankell lezen is zoals thuis komen. Het voelt goed. Hij kan ongelooflijk schrijven en weet zijn verhaal rustig, maar met enorm veel oog voor details, op te bouwen. Wonderwel is mijn aandacht beginnen te verslappen. Hanna, het hoofdpersonage, kon mij als maar minder boeien. Misschien lag het ook wel aan een zekere afstandelijke beschrijving van de schrijver.

Het verhaal : 'Februari 1905. Hanna Lundmark staat aan de reling van het stoomschip Lovisa en kijkt toe hoe de overleden stuurman, haar echtgenoot, zijn zeemansgraf tegemoet gaat. Nog geen jaar later is ze eigenaar van het grootste bordeel in Lourenco Marques, Mozambique toen nog een Portugese kolonie. Het jonge, afhankelijke meisje is veranderd in een vrouw met macht...'

De geschiedenis van een gevallen engel raakt een heikel thema aan. De Kolonisatie en het brutale racisme dat daarmee gepaard ging.
Ik lees Mankell liever met zijn verhalen uit het hoge koude noorden met zijn norse bijzondere mannen. Ik vond het niet zo'n goed boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten