vrijdag 21 december 2012

"Beasts of the Southern Wild" van Benh Zeitlin


Beasts of the Southern Wild (2012)Het was gisteren een sombere grijze regendag. Ik moest er gans de dag met de fiets door van de ene kant van de stad naar de andere. Berichten over het einde van de wereld leken plots zeer realistisch. Uitgeput en kletsnat kom ik uiteindelijk 's avonds toe in de cinema voor mijn wekelijkse film-afspraak met Karel. Uitgerekend op zo'n dag ga ik kijken naar deze bijzondere "Beast of the Soutern Wild" van debutant Beth Zeitlin met fantastische non acteurs in de hoofdrol (o.a. Quvenzhané Wallis, Dwight Henry en Levy Easterly). Het verhaal speelt zich ergens af in een vreselijk somber moerasgebied in Louisiana. Het begint als een 'ver-van-mijn-bed-show'. Het lijkt allemaal zeer onrealistisch (alhoewel ik soms moest denken aan die mensen die niet wegwillen uit Doel). Maar dan kom je stilletjes in het verhaal. Het verhaal van een hedendaagse "Pipi Langkous", Hush Puppy. (Om een hush puppy te maken vermeng je maïzena, soda, bloem, bakpoeder en zout met uien, een ei en wat karnemelk. Vervolgens bak je het mengsel in een diepe pan tot het een goudkleurig korstje krijgt. Deze hush puppy uit het Amerikaase Zuiden werd oorspronkelijk bedacht als eten om hongerige honden stil te houden tijdens de jacht. Later werd de hush puppy door iedereen gegeten.) Hush puppy, een zesjarig meisje dat samenleeft met haar vreselijke vader. Maar wel een man met goede intenties, hij kan gewoon niet beter. Wat een fantastisch mooi ontroerend verhaal over liefde, overleven, natuur en kiezen voor het leven. Een hedendaags sprookje ! Zelfs de 'Beasts' maken het geheel zalig surialistisch.
geen voorstellingsafbeelding

's avonds kom ik thuis en zie ik op Canvas ('De uil van Athena') een bizare documentaire 'Wojtek, the bear that went to war' over een beer die tijdens de tweede wereldoorlog, samen met Poolse militairen optrekt en aanvaard wordt in hun groep.
Het was gewoon een vreemde dag, met vreemde verhalen !        Vandaag gelukkig terug een streepje zon, oefie !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten