dinsdag 24 december 2013

'Zomerhuis met zwembad' Herman Koch

Zomerhuis met zwembadLiefst had ik het boek in één ruk willen uitlezen, maar daarvoor is het te dik en mijn partner wil af en toe ook nog eens een gesprek. Maar aan spanning geen gebrek in dit heerlijke, goedgeschreven boek. Sommige schrijvers blijven je bij. Een aantal jaren geleden had ik reeds zijn best-seller 'Het diner' aangekocht en wist toen reeds dat ik meer van hem wil lezen. Met een bepaalde scherpe humor weet hij perfect een spanning op te bouwen tussen verschillende mensen in vervelende situaties. Ook zo in deze fantastische 'Zomerhuis met zwembad'. Origineel beschreven vanuit het standpunt van de huisarts Marc Schlosser. Voor mij als "contextueel/systeem denker-en-doener" blijft deze "positief-wetenschappelijke-kijk op mensen" confronterend. In dit boek past het. Schitterend hoe je de visie van deze huisarts kan volgen. De medische scènes zijn heerlijk om te lezen. Bijvoorbeeld het effect van een duik in een koude zee met volle maag, de gerechten met gesmolten kaas kunnen in één keer stollen. De operatie aan zijn eigen ontstoken oog. Maar ook de hiv-besmetting die een homoseksuele komiek heeft opgelopen omdat hij niet naar de mondhygiënist is geweest en toch iemand in zijn mond heeft laten klaarkomen.
De omgang met zijn eigen dochter zal mij het langst bijblijven. Twee dochters in volle pubertijd. Meisjes die vrouwen worden. De verleiding met andere mannen en 'het voorval' op strand. Prachtig omschreven, spannend maar ook heel intiem en op het einde een verrassende wending. Sterk, heel sterk ! Absolute aanrader dit boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten