woensdag 22 januari 2014

'Een schitterend gebrek' Arthur Japin

Een Schitterend Gebrek (Grote Letter) / Druk HeruitgaveMijn schoonzus heeft mijn blog ontdekt. Na een aangenaam en vooral lekker diner gaf ze me dit boek in leen. Het was haar opgevallen dat ik wel wat had gelezen van Japin, ze had nog niet gelezen dat ik buiten zijn 'Vaslav' niet zo'n grote fan van hem ben. Wanneer iemand me een boek meegeeft wil ik het ook werkelijk lezen, vooral met de verwondering waarom ze me dit boek meegaf. Op de achterflap had ik al door dat het iets te 'vrouwelijk' was en me niet echt aansprak.
Het verhaal : "Lucia en Casanova leren elkaar kennen op een feest nabij Venetiƫ., worden verliefd en beloven elkaar eeuwige trouw. Maar kort daarna verdwijnt Lucia zonder een woord uit Casanova's leven. Vele jaren later ontmoeten ze elkaar bij toeval opnieuw in een Amsterdamse schouwburg, maar zonder dat hij daar op dat moment weet van heeft. Voor Lucia is de schokkende confrontatie aanleiding tot een reconstructie van de gebeurtenissen..."
Het is me duidelijk geworden dat Japin studie maakt over zijn onderwerp waarover hij wil schrijven.  Ook bij dit boek komt mij dit te doordacht, gemaakt over. Goede schrijfstijl, dat wel, maar veel minder boeiend onderwerp. Het boek lijkt op een standaard liefdesroman, maar onderscheid zich daarvan door het bloemrijke taalgebruik en veel filosofische wijsheden. Ook in opbouw en plot wijkt de roman af van het gewone liefdesverhaal. Ik weet zeker dat er ook een verfilming is geweest, maar welke... wie kan me helpen ?
Ik heb mijn schoonzus in ruil 'De Man die Ove heet' gegeven. Benieuwd wat ze ervan gaat vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten