dinsdag 21 januari 2014

Martin Van de Lustgraaf

Ik heb mij drie dagen laten vormen door de inspirerende Nederlander Martin Van de Lustgraaf, over "het belang en inzet van sociale netwerken rond kwetsbare burgers".

Naast mijn eigen praktijk en familietherapie, doe ik nog steeds een aantal begeleidingen met jongeren en hun ouders. Martin heeft me terug het belang van sociale netwerken laten inzien en het effect hiervan. Binnen mijn begeleidingswerk durf ik niet genoeg de reflex maken om samen met mijn cliĆ«nten gericht te zoeken naar hun eigen netwerk. Mensen die hen kunnen helpen. Dat hoeven geen professionelen te zijn.  Hij vertelde me dat er in Amsterdam elke dag iemand eenzaam dood wordt gevonden. Een gewone begroeting op straat of een praatje met de bakker kunnen al wonderen verrichten.

Een goede oefening voor jezelf is even stilstaan bij de rollen die je inneemt in je leven... ook iets verder durven denken dan enkel de rol van partner, werknemer of buurman. Bijvoorbeeld de rol van broer, krantlezer, fietser of H&M-kleren-koper kan je positie in deze maatschappij bepalen. Voor elke rol staat een bepaald netwerk, dit netwerk kan je activeren ... en ga zo maar door. Boeiend.
 
Martin heeft me geholpen om me terug gericht te coachen naar groei.
Ik heb er veel van opgestoken en kan je deze man enkel aanraden om je ook te laten inspireren. Ik heb weer veel energie gekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten